Powered by Blogger.

Wednesday, February 29, 2012

common sense

Assalamualaikum.

Honestly, aku pelik dengan certain people. sebab aku rasa perasaan yang macam "diorang ni takde common sense ke?", "benda basic macam ni pun tak tahu ke?", and the list goes on. Benda basic macam bila kau basuh pinggan kat sink, kau kutip balik semua sisa makanan kau, buang dalam tong sampah. Bila kau masak, kau kemas dapur, bukan tinggal je kuali kau tu atas dapur gas sampai lah ketikanya kau nak masak balik. Bila sampah dah penuh, kau ikat plastik sampah tu then buang, lepastu before letak sampah baru kau taruk dulu plastik dalam tong sampah. and again, the list goes on and on.

Bila aku fikir dan fikir dan fikir, aku rasa semua ni berbalik pada macam mana mereka hidup kat rumah mereka. How they live with their family, and how their parents manage their home. dan bila fikir semua tu, aku rasa bersyukur i got a mom as great as my ummi. Ummi sangatlah menjaga dan menitik beratkan soal kebersihan rumah dan apa-apa yang "so called" common sense nih. Kalau nak guna dapur ummi kat rumah tu, kalau boleh jangan sampai ummi perasan pun kita guna dapur dia. Kalau dia perasan kita guna tu maksudnya adalah part mana-mana yang dia tak puas hati kita lap ke, kita susun pinggan mangkuk ke. Dan kalau ummi tak puas hati cetu, BISING lah satu rumah. hihi. Dulu memang selalulah masuk dalam bilik dengan air mata bertakung lepas tu fikir "ummi tak sayang aku", "ummi lagi sayang dapur dia"; hehe gila emo aku nih :P.

Kalau pergi jalan raya ke jalan saja-saja ke kat rumah orang, sebelum makan mesti kena turun dapur buat air ke ape ke. Pastu kena tolong-tolong tuan rumah hidang makanan. Yang part cetu ok lagi, tibanya part yang kena basuh pinggan gelas semua kat dapur, mula lah kami adik beradik tuding jari satu sama lain. Bukan malas bai, tapi dah pakai baju kurung tudung sume cantik-cantik, sekali kena basuh pinggan. Habislah basah -_- . Huhu. Aku selalu buat alasan nak ngelat dan aku akan suruh adik-adik aku buat tang tu dengan alasan "kaklong dah selalu dah buat dulu-dulu, ni time korang pulak :P". Alasan tu selalu menjadi untuk adik-adik perempuan aku. Tapi..... as always, ummi takkan benarkan aku ada kat tepi dia time cetu. Ummi akan suruh jugak aku masuk dapur. Means aku kena buat jugaklah kerja apa-apa yang patut. Kadang-kadang geram jugak lah sebab dapur dah penuh, still tak leh dok luar. Tapi tu lah, that's how ummi didik kami adik beradik :) .

Somehow, aku bersyukur. Sebab kalau ummi tak strict dalam didik kami adik beradik, mesti aku tak reti nak jaga benda-benda basic. Banyak lagi benda sebenarnya yang ummi takkan bagi muka dengan kami adik beradik. hehe. Kalau cerita kat sini memang takkan habis. Berbali kepada persoalan common sense kat atas, aku sangat harap orang-orang seperti itu belajar untuk berubah. You're going to change for better. Tak rugi pun. Semua orang suka kalau kamu jadi seorang yang pembersih. Tak menyusahkan orang lain, tak menyusahkan diri kamu sendiri jugak. Kita ni perempuan, so be a perempuan. Being a perempuan doesn't only circulate about make up and fashions you know. You have to widen your way of thinking lah. Small-small matters that doesn't even matters to you, it MATTERS you know.

Bila kita tinggal serumah dengan someone, only then we can see their true colors.

ok then, thanks for reading. Have a good day everyone and take care! :)

No comments:

 

nwca Copyright 2008 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipiet | All Image Presented by Tadpole's Notez